Obraz grafiki wektorowej jest budowany z prostych figur geometrycznych takich jak proste, krzywe, prostokąty, koła. Każdy z tych obiektów opisany jest poprzez zestaw parametrów, np. odcinek okreslają współrzędne końców, grubość linii, kolor. W przeciwieństwie do grafiki rastrowej obraz wektorowy jest w pełni skalowalny, co oznacza że obrazy wektorowe można dowolnie powiększać i zmniejszać bez utraty jakości.
Obrazy wektorowe można dowolnie przetwarzać w ich odpowiedniki rastrowe poprzez zapisanie ich w jednym z formatów grafiki rastrowej. W rzeczywistości taka operacja wykonywana jest przed jakimkolwiek wyświetleniem grafiki wektorowej na ekranie monitora, jako że obraz na ekranie monitora składa się z siatki punktów o określonej głębi kolorów. Grafikę wektorową można zapisać w jednym z formatów grafiki rastrowej. Oprócz zapisywania grafiki wektorowej w jednym z formatów grafiki rastrowej, można ją również zapisać w jednym z formatów dedykowanych dla niej takich jak EPS, XML, SVG.
Grafikę wektorową stosuje się do zapisu min. czcionek (wyświetlanych na ekranie komputera), wykresów, schematów naukowych i technicznych.