Co jest ważne przy wyborze komputera, który będzie sobie dobrze radził z wymaganiami programów służących do grafiki:

1. Procesor
Niby oczywiste, w końcu to „serce“ komputera — jednostka dokonująca wszelkich obliczeń. Kluczowa dla płynnej pracy grafika i szybkiego czasu renderowania grafiki 3d, animacji i wideo. Obecnie najważniejszym parametrem procesora jest prawdopodobnie ilość rdzeni. Im więcej tym lepiej — nasz procesor może wtedy zajmować się różnymi pracami na raz, lub rozbić jedno zadanie na kilka rdzeni i zakończyć je szybciej. Należy tu pamiętać, że aby skorzystać z „wielowątkowości“ procesora i programów 64-bitowych, musimy mieć system operacyjny w wersji 64-bitowej. Photoshop ma już swoją 64-bitową wersję, a z wielu rdzeni korzystają np. Premiere Pro i After Effects. Poza tym, systemy 32-bitowe posiadają ograniczenie ilości obsługiwanego RAMu (o którym później), limit ten wynika z podniesienia dwójki do potęgi 32, co równa się ok. 4GB pamięci ram. Taktowanie procesora z kolei nie jest już takie ważne, obecne procesory nie różnią się tak znacznie tym parametrem jak kiedyś. Na dwurdzeniowym AMD Athlon 2Ghz pracowałem godzinami na Photoshopie i Illustratorze jednocześnie, bez żadnych oznak spowolnienia.

2. RAM
RAM to pamięć operacyjna szybkiego dostępu, która jest wykorzystywana do tymczasowego zapisu danych wymaganych do obliczeń. To w skrócie. Generalna zasada — im więcej ramu, tym lepiej. Naprawdę — im więcej ramu tym dużo lepiej. Zwiększenie pamięci RAM w twoim komputerze będzie najlepszą decyzją jeśli chcesz widocznie przyśpieszyć jego pracę. RAM w mojej opinii ma największy (po procesorze) wpływ na komfort i szybkość pracy. Jeśli nie masz dużo ramu, program skorzysta z pamięci dysku twardego, co jest znaaaacznie wolniejsze. Czasami ta różnica aż przeraża. Jeśli chodzi o inne parametry, takie jak wybór DDR, jakie taktowanie — nie wchodząc w szczegóły: DDR jak najwyższy, taktowanie jak najwyższe. Te parametry mają związek z szybkością przesyłu danych pomiędzy procesorem a ramem. Zastanawiałeś się kiedyś czemu RAM jest tak blisko procesora na płycie głównej? Tak — fizyczna odległość też ma znaczenie, tak samo jak bezpośrednie połączenie procesora i ramu poprzez płytę główną, a nie kable lub taśmy. Przy zakupie ramu pamiętaj o dopasowaniu odpowiedniego modelu do możliwości płyty głównej, używaj także tych samych modeli kości, nigdy różnych. Pamiętaj także, że wiele „produktów“ to w rzeczywistości dwie kości, każda po połowie pojemności, np. 8Gb (2 x 4Gb).

3. Czysty, sprawny i niezawirusowany system
Myślałeś że tu będzie karta graficzna, prawda? Moim zdaniem znaczny wpływ na szybkość pracy grafika ma to, w jakim stanie utrzymuje on swój system operacyjny. Czy robi na tym komputerze wszystko, włącznie z wchodzeniem na „ciekawe“ strony, graniem w gry i oglądaniem filmów. Nieumiejętne korzystanie z systemu powoduje jego szybkie „zagracenie“, co ma istotny wpływ na działanie wszystkich programów. Być może macie wątpliwości co do tego wpływu, ale z własnych doświadczeń mogę przytoczyć komputery-kombajny na których reinstalowałem system, bo ładował się 5 minut, albo inne które chodziły wolniej niż moja Amiga 500 w 1991 roku, albo tak zawirusowane, że nie dało się absolutnie nic zrobić. Dlatego ważne jest, by utrzymywać czystość systemu — nie instalować rzeczy które nie są niezbędne. Zmiana skórek i wyglądu Windowsa na klasyczny i bez efektów też pomaga. Nie ściąganie dziwnych plików exe bardzo pomaga. Nie „zawalanie“ dysku filmami i muzyką pomaga w równym stopniu.

4. Dysk twardy
Jak widać, to wciąż nie karta graficzna :) Dysk twardy to w sposób oczywisty miejsce zapisu plików, więc co najmniej 1TB to teraz względne minimum. Nieco ważniejsza jest prędkość pracy, czasy dostępu i przepustowość transferu. RPM (revolutions per minute — obroty na minutę), określają jak szybko twój dysk pracuje — im szybciej tym lepsze osiągi. Dla grafika standardem powinno być 7200rpm, a w skrajnych przypadkach 15000rpm (spotykane w dyskach serwerowych). Im niższy czas dostępu, tym szybciej nasze pliki będą ładowane i zapisywane. Im lepszy transfer, tym lepiej pliki będą przetwarzane. O ile w przypadku grafiki nie ma to kluczowego znaczenia, to w obróbce wideo i animacji — ma znaczenie krytyczne. Jeśli zajmujesz się grafiką na super-poważnie, możesz rozważyć dyski w konfiguracji RAID, które w zależności od wersji rozbijają plik na kilka dysków lub tworzą automatyczne kopie zapasowe. Niezłym rozwiązaniem mogą być też serwery plików, do których masz dostęp przez wifi, czyli np. kilka komputerów firmowych łączy się zdalnie z centralnym bankiem plików.

5. Karta graficzna
W końcu :) Karta graficzna znalazła się nisko z powodu średniego wpływu na szybkość pracy z grafiką. Nie należy tego mylić z grami, dla których karty te mają już duże znaczenie. Prawda jest taka, że obliczenia na potrzeby przetwarzania grafiki i wideo zależą głównie od procesora i ramu. Karta graficzna pokazuje swoje możliwości w odtwarzaniu wideo i grafiki, czyli głównie przy grach i oglądaniu filmów, oraz w aplikacjach 3D (np. 3dsmax, Maya), gdzie mamy wyświetlanie i cieniowanie tekstur. Pomaga też w lepszym wyświetlaniu i „gładzeniu“ obrazu przy pomocy technik typu antyaliasing i innych. Dobra karta graficzna jest jednak przydatna (lub konieczna), jeśli masz duży monitor o matrycy lepszej niż TFT (o czym za chwilę). Takie karty mają też zwykle dwa gniazda DVI do podłączenia dwóch monitorów. Co do parametrów — im więcej pamięci i wyższe taktowanie zegara — tym lepiej. Jeśli możesz — trzymaj się kart na sloty PCIex 16x, unikaj już kart na AGP.

6. Monitor
Dobry monitor to podstawa dobrego wyboru i odwzorowania kolorów. Jest to szczególnie ważne dla osób zajmujących się fotografią i obróbką fotografii, a także przygotowaniem czegokolwiek do druku. W tych pracach wymagany jest proofing, czyli dopasowanie kolorów do żądanych wartości — a to można zrobić tylko na dobrym i skalibrowanym monitorze. Trzymaj się matryc innych niż TFT (standardowych, wyświetlających mniej kolorów niż gamut sRGB), takich jak PVA (niemal gamut Adobe RGB), lub IPS. Przekątna ekranu powinna być większa niż 21 cali — taka wielkość pozwala na w miarę wygodną pracę w kombajnach typu Premiere Pro.