Podział modeli barw:
- Ukierunkowana na uzytkownika
HSV
Hue – barwa (dominująca długość fali)
Saturation – nasycenie (czystość pobudzenia)
Value (Level) – jasność (jaskrawość)
Wszystkie barwy postrzegane są jako światło pochodzące z oświetlenia.
Model ma postać stożka, którego podstawą jest koło barw.
- Ukierunkowana na sprzęt
RGB
Addetywny model barw, odzwierciedlający działanie świateł.
Barwa opisywana jest przez intensywności każdej z barw podstawowych
(R-ed, G-reen, B-lue).
Barwy opisywane są w sześcianie jednostkowym.
Ukierunkowany na sprzęt wyświetlający rzutnik, monitor.
CMY
Model subtraktywnego mieszania barw oparty o barwy
C (cyan – zielono-niebieska), M (Magenta – purpurowa), Y (Yellow – żółta).
Model ten został opracowany dla potrzeb poligrafii i wszystkich urządzeń wykorzystujących subtraktywne mieszanie barw.
CMYK
W modelu CMY szarość jest otrzymywana przez zmieszanie równych ilości
trzech barw podstawowych (c=m=y).
W modelu CMYK jest ona generowana przez czwartą barwę podstawową K (blacK – czarny).
- Niezależna od sprzętu
CIE XYZ
Międzynarodowa Komisja Oświetleniowa zaproponowała zestaw 3 składowych trójchromatycznych, które definiują barwy X Y Z.
Na obwodzie wykresu znajdują się barwy nasycone odpowiadające długościom fali, wnętrze obszaru wypełniają barwy nienasycone.
Współrzędnym x=1/3 oraz y=1/3 odpowiada tzw. punkt bieli.
Wykres nie zawiera informacji o jasności (luminancji). Pełną paletę barw tworzy nieskończenie wiele płaszczyzn przecinających bryłę barw.
CIE Lab
L - luminancja
a - relacja czerwień - zieleń
b - relacja błękit – zółć
Zawiera cała przestrzeń widzialną.
Wykorzystywany do obliczeń na barwach przez systemy zarządzania barwami CMS (Color Management Systems).
|