Podział modeli barw:
  • Ukierunkowana na uzytkownika
  • HSV
    Hue – barwa (dominująca długość fali)
    Saturation – nasycenie (czystość pobudzenia)
    Value (Level) – jasność (jaskrawość)
    Wszystkie barwy postrzegane są jako światło pochodzące z oświetlenia.
    Model ma postać stożka, którego podstawą jest koło barw.


  • Ukierunkowana na sprzęt
  • RGB
    Addetywny model barw, odzwierciedlający działanie świateł.
    Barwa opisywana jest przez intensywności każdej z barw podstawowych (R-ed, G-reen, B-lue).
    Barwy opisywane są w sześcianie jednostkowym. Ukierunkowany na sprzęt wyświetlający rzutnik, monitor.


    CMY
    Model subtraktywnego mieszania barw oparty o barwy C (cyan – zielono-niebieska), M (Magenta – purpurowa), Y (Yellow – żółta).
    Model ten został opracowany dla potrzeb poligrafii i wszystkich urządzeń wykorzystujących subtraktywne mieszanie barw.


    CMYK
    W modelu CMY szarość jest otrzymywana przez zmieszanie równych ilości trzech barw podstawowych (c=m=y).
    W modelu CMYK jest ona generowana przez czwartą barwę podstawową K (blacK – czarny).


  • Niezależna od sprzętu
  • CIE XYZ
    Międzynarodowa Komisja Oświetleniowa zaproponowała zestaw 3 składowych trójchromatycznych, które definiują barwy X Y Z.
    Na obwodzie wykresu znajdują się barwy nasycone odpowiadające długościom fali, wnętrze obszaru wypełniają barwy nienasycone. Współrzędnym x=1/3 oraz y=1/3 odpowiada tzw. punkt bieli.
    Wykres nie zawiera informacji o jasności (luminancji). Pełną paletę barw tworzy nieskończenie wiele płaszczyzn przecinających bryłę barw.


    CIE Lab
    L - luminancja
    a - relacja czerwień - zieleń
    b - relacja błękit – zółć
    Zawiera cała przestrzeń widzialną.
    Wykorzystywany do obliczeń na barwach przez systemy zarządzania barwami CMS (Color Management Systems).